Risaleh bestond deels uit een training traject, deels uit het maken van een voorstelling in een ‘double bill’ met een werk van Lawand Hajo,  choreograaf en artistiek leider van het Syrische gezelschap Ramad Dance. De choreografen van Le Grand Cru raakten geïnspireerd door de archaïsche en moderne tijd naast elkaar die zij ontmoetten in de hoofdstad Damascus. Alsof geschiedenis en heden in elkaar vouwen. Via metaforen tonen de choreografen persoonlijke gebeurtenissen van de dansers in de complexiteit van het moderne Arabische leven.

 Risaleh kwam tot stand naar aanleiding van 400 jaar consulaire betrekkingen met Aleppo. De première vond plaats in Aleppo, vervolgens speelde de voorstelling in Damascus en had een Nederlandse tour tijdens het Dancing on the Edge Festival.

risaleh4

 

risaleh14

‘De twee choreografieën in de Nederlands-Syrische coproductie Risaleh geven het gemengde gevoel van veel willen zeggen maar niet te luid, van onvrede maar ook van tevredenheid. En altijd is er die dreiging van oorlog (speelgoedsoldaatjes tijgeren koddig over de vloer) en die stem van de religie, prachtig neutraal weergegeven door middel van gestileerde gebedsbewegingen op een klankdecor van druppels water, het enige dat alle mensen gemeen en nodig hebben.
Mirjam van der Linden, Volkskrant

 

Choreografie: Noortje Bijvoets, Feri de Geus Decorontwerp: Anas Randawi Lichtontwerp: Pink Steenvoorden Dansers: Sawsan Abo Al Kheir, Amer Al Barzawi, Ali Hadid, Lawand Hajo, Sandy Al Khouri, Diaa Al Sheikh en Jamal Turkmani Muziek: o.a. Marwan Abado, Nina Simone Productie Syrië:  Rana Nakhleh Productie NL: Dancing on the Edge Zakelijke leiding: Betty Kaan

Deze productie is ondersteund door de Nederlandse ambassade in Damascus en het Fonds Podiumkunsten.

 

risaleh2

 

 

 

 

 

Ramad Dance, Le Grand Cru

risaleh11

risaleh12

risaleh13

    DEEL: