Een van de meest bijzondere rituelen van het dagelijks leven in Georgië is de Supra. Een avondlange tafelceremonie geleid door een tafelheer, die op intieme en poëtische wijze een toast uitbrengt op de gasten. In deze voorstelling is het podium de tafel en de gasten het publiek die worden getrakteerd op virtuoze dans, polyfone zang, fragmenten van hoop, melancholie, naïviteit en opportuniteit, kortom een overweldigende maaltijd. De basis vormde een speciaal geschreven sociaal politieke tekst van de beroemde Georgische schrijver Rezo Kldiashvili. De voorstelling voorspelde in metafoor een verandering van regime, die middels de Rozenrevolutie inderdaad drie maanden later plaatsvond.

Een coproductie met Grand Theatre, Groningen, Felix Meritis, Amsterdam en Folk Palace Kutaisi, gerealiseerd met financiële ondersteuning van FAPK, Prins Bernhard Cultuurfonds, Nederlandse en Duitse ambassade in Georgië, Gemeente Kutaisi, Theorem- Culture 2000.
Het is vele malen opgevoerd op grote Nederlandse zomer festivals en in Duitsland (o.a. Noorderzon, Tanz im August, Amersfoorts Terras en Felix Meritis).

Choreografie en regie: Feri de Geus & Noortje Bijvoets Tekst: Rezo Kldiashvili Uitvoerenden: Aleko Baramitze, Spartak Benidze, Nia Chechelashvili, Sopho Gelashvili, Irakli Goksadze, Beka Kukhianidze, Giorgi Mikadze, Tamta Mukebanjani, Irakli Shengelia, Gaga Sordia, Jaguna Verulashvili, Lasha Zalkaliani Kostuum ontwerp:Tonny Boersma Licht ontwerp: Pink Steenvoorden Muziek: o.a.Goran Bregovic, Hamlet Gonashvili, Peace orchestra, Wim Mertens Poster ontwerp: Levan Dadiani Flyer en Lay-out: Maarten Evenhuis Productie Georgië: Stichting Caucasus Foundation, Levan Khetaguri Productie Nederland: Ineke Austen, Irina Ginns Tour begeleiding: Khatuna Levidze, Nuczar Ninidze,Tonny Boersma Vertaler: Parna Pkhakadze
Nederlandse Producent: St.Entre Nous, André Agterof

 

“De voorstelling keert terug naar wat de Grieken ooit voor ogen stond met theater: met drama en spektakel netelige kwesties aansnijden. Daarmee nemen de Geus en Bijvoets een gedurfde en bijzondere plaats in binnen de Nederlandse danswereld…”
NRC Handelsblad, Ingrid van Frankenhuyzen,

 

‘…Supra is op deze manier[..] ook een ritueel tegen verleiding. Het raakt je en gaat recht naar je hart…’
Der Tagesspiegel, Ulrich Amling,

 

‘…Binnen de kortste keren hebben de jonge Georgische dansers grip op het publiek tot wederzijds genoegen…’
Berliner Zeitung, Michaela Schlagenwerth,

georgie6

 

 

 

 

georgie5

 

 

 

 

georgie4

    DEEL: